عقل و دین

بیان مسائل دینی به زبان عقلی

عقل و دین

بیان مسائل دینی به زبان عقلی

خودسازی در جهت ساختن جامعه:(20)

تجزیهء این سه بُعد روح انسانی،تجزیهء وحدت وجودی انسان است و انسانی اینچنین متلاشی شده،هرچه در آن سه رشتهء جدا از هم پیش تر رود،به رشد انحرافی و بیمارگونه ای دچار میشود که هم اکنون آثار هولناک آن را که ماهیّت انسان را به مسخ شدن تهدید می کند،به چشم می بینیم.

خرافه ها،جمودها،تعصّب های کور و ...که پس از دوران خاتمیّت پیامبران، روشنفکران امروز، رسالت رهائی توده هائی را دارند که گرفتار آن خرافه ها و ...هستند.

خودسازی انقلابی عبارت است از:خویش را انقلابی بار آوردن،به عنوان یک اصل و یک اصالت و یک هدف،یعنی به جوهر وجودی خود تکامل بخشیدن،که لازمهء آن،شرکت در سرنوشت مردمی است که انسانیّت و تکامل وجودی ما،آن را ایجاب می کند.اعتقاد به نقش اراده و آگاهی انسانی و رهبری فکری و سیاسی در تغییر علّیّت مادّی تاریخ.

لازمهء پرداختن به خودسازی،اعتراف به این اصول است:

- انسان در مسیر تاریخی و در تغییر نظام اجتماعی خویش نقش دارد،یعنی اعتقاد به آگاهی و ارادهء انسان و تلقّی آن به عنوان یک علّت در مسیر جبر علمی تاریخ و تحوّلات اجتماعی،که خود بی شک بر موازین علمی و بر علل و عوامل مادّی استوار است،همان رابطه ای که میان انسان و طبیعت هست.

- انسان نمی تواند در یک انقلاب اجتماعی،صادقانه،مطمئنّ و تا نهایت راه،وفادار و راستین بماند؛مگر اینکه پیش از آن و هماهنگ با آن،خود را انقلابی ساخته باشد و بسازد.اساسا «انسان انقلابی»،تنها انسانی نیست که در یک انقلاب اجتماعی شرکت می کند؛چه بسا که«ماجراجو ها»،«خودخواه ها»و «اپورتونیست ها(یعنی هرج و مرج طلبان)» نیز در آن انقلاب شرکت کنند،که عامل انحراف همهء نهضت ها و ناکامی همهء انقلاب ها،شرکت اینان است.یک انقلابی پیش از هر چیز،یک جوهر دگرگونهء خود ساخته ای است که «خویشتن خودساختهء ایدئولوژیک» را جانشین «خویشتن موروثی سنّتی و غریزی» کرده است.

ادامه دارد...

نظرات 1 + ارسال نظر
گروه انسانهای سبز جمعه 2 شهریور 1397 ساعت 07:48 http://gpg.ir

پاینده باد ایران

پنجمین دور دوچرخه سواری استانهای ایران

درود هم میهن

احتراما به اطلاع میرساند سیزدهمین تور ملی دوچرخه سواران اقوام ایرانی از چهارم شهریورماه 1397 همزمان با زادروز ابر انسان تاریخ بشریت کورش هخامنشی از خلیج پارس جاویدان تا دریای کاسپین آغاز میگردد و در این حرکت اعتراضی منتظر جمایت شما هستیم.

مانا و پایا باشید

در حفظ ایران و محیط زیست کوشا باشید



جهت حمایت از ما پوستر زیر را باز نشر نمایید.:

http://s9.picofile.com/file/8335193992/550_A.jpg


سایت گروه:

WWW.GPG.IR

اینستاگرام، تلگرام و آپارات گروه:

GPGIR@


گزارشهای سفر:

HAMSAFRHA@

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.