عقل و دین

بیان مسائل دینی به زبان عقلی

عقل و دین

بیان مسائل دینی به زبان عقلی

فرهنگ شیعه: (36)

پیامبر اسلام(ص) در سه سال اول نهضت - بعثت - خود،فقط شعار قولوا لا اله الا الله تفلحوا را گفته و دیگر چیزی به آن نیفزوده است.به طوری که اگر کسی در آن سه سال با اعتقاد به این شعار از دنیا می رفت،یک مسلمان مُرده بود.بعد از آن،همهء قرآن،سنت و احادیث نبوی و احادیث ائمه و ... همگی از همین یک شعار منشعب شده و در واقع،تفسیر،توضیح،تبلیغ و تفصیل همین یک شعار بوده اند.به زبان روشنتر،همین یک شعار است که زیربنای همهء آنها قرار گرفته است.

و اما شعار این حزب:و از میان آنان که آفریدیم،گروهی است که در قلب تاریکی،امتی برتر قرار داده شده است تا بشریت را تا ابدیت به سوی حق رهنمون شوند.اما شعار این حزب،تنها همین آگاهی بخشیدن به مردم،راهنمائی به سوی حق نیست،تنها به خاطر این قیام نکرده است که آگاهی را به میان مردم ببرد،تنها این مسئولیت روشنفکرانهء ذهنی را به عهده ندارد؛بلکه این گام،نخستین وسیله ای است برای تحقق رسالت و مسئولیت اصلی خویش.این گام نخستین برای این است که: (به یعدلون:) بر اساس این(آگاهی و روشنگری)،عدالت را (در پرتو مبارزات بی امان خویش) تحقق بخشند.

بنابراین اولین گام این امت برتر – حزب –که به خاطر مردم و از میان آنها قیام کرده است،دعوت مردم به سوی حق،بخشیدن آگاهی به آنها و بالاخره آموزش نظری و تئوریک به مردم است اما این نخستین شعار است و شعار حزب،به آن ختم نمی شود؛بلکه همهء دعوت به حق کردنها و آموزشها به خاطر این است که: (به یعدلون):بر اساس این حق،بر مبنای این دعوت و بر پایهء این آموزش نظری،برای تحقق عدالت،عملا به پا خیزند،نه اینکه این حقایق و آموزشهای تئوریک حقیقت ها را در ذهنها،کتابها،دانشگاهها،محفلهای روشنفکر مآبانه و یا پشت میز های کافه ها مبادله کنند: (به یعدلون)!با این ترتیب،رسالت و هدف جهانی و جاودانی این حزب که فلسفه وجودی اوست،امر به معروف و نهی از منکر است بر مبنای ملت اسلام – تشیع – و شعار آن آگاهی و تحقق عدالت در زندگی عینی مردم است:حق و عدل: و ممن خلقنا امة یهدون بالحق و به یعدلون!

راجع به این شعار عدل،مثالی می زند که بسیار شگفت آور است:...و خداوند مثل دو مردی را می زند که یکی از آنها گنگ است،یعنی بر هیچ کاری قادر نیست( و فقط مهارت در بندگی پیدا کرده است)،آیا چنین مردی با کسی که به استقرار عدالت امر می کند برابر است؟در جای دیگری،این شعار عدل و بلکه قسط را به نحوی بیان می کند که جهت گیری اجتماعی این حزب و جهت گیری دشمنان این حزب را نیز کاملا مشخص می کند.(رابطه ها را در منطق قرآن تماشا کنید:)کافرین به آیات خدا،قاتلین پیامبران و قاتلین افراد این امت یا حزب و یا غیر آنها که مردم را به قسط و عدالت امر می کنند،هر سه در یک ردیف قرار دارند و به هر سه در یک عبارت و با یک لحن وعدهء عذاب می دهد: کسانی که بر نشانه های خداوندی کفر می ورزند و پیامبران را به ناحق می کشند و کسانی(از افراد این امت یا حزب و یا غیر آنها) را می کشند که مردم را به استقرار قسط و عدالت امر می کنند،مژده شان ده بر عذاب دردناکی.

ادامه دارد...

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.